פסוריאזיס (ספחת)

פסוריאזיס היא מחלה דלקתית כרונית המתבטאת בקצב צמיחת עור מהיר מהרגיל. למחלה זו ישנה התבטאות עורית, אך היא עלולה גם לבוא לידי ביטוי בציפורניים ובמפרקים.

בישראל יש כ-240 אלף אנשים הסובלים ממחלת עור זו, אך רובם חולים בה באופן ״קל״ והיא נוטה להתפתח אצל גברים ונשים באופן שווה. המחלה תופיע לרוב בגילאי 10-30, אבל ביטויים למחלה יכולים להופיע בכל גיל. על אף מראה העור, המחלה אינה מדבקת.

אצל תינוקות הפסוריאזיס יכולה להתבטא לראשונה כתפרחת חיתולים קשה שאינה מגיבה לטיפול.

כ-5 אחוזים מחולי הפסוריאזיס סובלים גם מדלקת פרקים המתלווה למחלת העור ומתבטאת בכאבים ובנפיחות בפרקים, עד כדי נכות. ישנם מקרים בהם גם הציפורניים נפגעות – הן מאבדות את צורתן החלקה ומתעבות בקצוות.

הסיבה לפסוריאזיס אינה ידועה, אך כ-30 אחוזים מהחולים מדווחים שאחד מבני המשפחה סובל מפסוריאזיס, מה שמוביל להניח כי תורשה היא אחד הגורמים להיווצרות המחלה.

מה מחמיר את הפסוריאזיס?

אדם בעל נטייה למחלה יכול לפתח פסוריאזיס באזור שבו העור נחבל או נשרט, בתוך צלקות, לאחר כוויית שמש קשה או עקב מתח נפשי מתמשך. בנוסף, פסוריאזיס יכולה להתפרץ לאחר דלקת גרון (בעיקר אצל ילדים) או לאחר נטילת תרופות מסוימות. יש אנשים שפיתחו פסוריאזיס לאחר שימוש בליתיום, לאחר נטילת תרופות נגד יתר לחץ דם מקבוצת חוסמי הבטא וכן לאחר נטילת תרופות נגד מלריה.

כיצד מטפלים?

פסוריאזיס היא מחלה שאינה ניתנת לריפוי, אך כשהיא בדרגה קלה עד בינונית ניתן להקל על החולה על ידי טיפולים שונים המאטים את קצב חלוקת התאים ואת הדלקת בעור. ישנן משחות היכולות להעלים את הנגעים. שילוב משחות והתאמתן לחולה מאפשרים ברוב המקרים הפחתה ניכרת של סימני המחלה עד ל"ניקוי" כמעט מוחלט של העור. בנוסף ישנם טיפולים בכדורים, בפוטותרפיה ובזריקות.

פסוראיזיס אצל ילדים

ילדים החולים בפסוריאזיס מפגינים תגובה רגשית לפסוריאזיס, חשים מבוכה, כעס או עצב. ילדים מודאגים לעיתים קרובות מהחמרת מצבם ומדחייה מצד ילדים אחרים בני גילם. קשה לנבא כיצד ומתי ילדים יגיבו לפסוריאזיס. מצבי הרוח ותגובותיהם מתחלפים ומשתנים לעיתים קרובות עם גילויה של המחלה. הסיוע הטוב ביותר שהורים יכולים להעניק לילדים הסובלים מפסוריאזיס, הוא להיוועץ ברופא עור מומחה על מנת ללמוד על המחלה ולקבל את הטיפול המתאים לה.

אגודת הפסוראיזיס הישראלית מקיימת בקיץ קייטנת ריפוי עבור ילדים הלוקים במחלה בים המלח. הקייטנה משלבת טיפול אקלימי בעזרת חשיפה לשמש עם פעילות פנאי וכיף לילדים, על מנת להקל ככל האפשר בזמן הריפוי.

הדבר החשוב ביותר הוא לספק לילדים את התמיכה, ההכלה והביטחון הנדרשים בהתמודדות עם המחלה.

האם ניתן לרפא כליל פסוריאזיס?

למרבה הצער, לא ניתן לרפא כליל פסוריאזיס מכיוון שאין עדיין תרופה היכולה למנוע אחת ולתמיד את הופעתה. על ידי טיפול מתאים ניתן להעלים את המחלה לפרקי זמן ארוכים של חודשים עד שנים. כדי לשמור על הפוגות ארוכות במחלה חשוב מאוד להתאים את הטיפול לחומרת המחלה ולהתמיד בו גם כאשר הנגעים ספורים בלבד. טיפול סדיר במחלה כשהיא על "אש קטנה" עשוי למנוע את החרפתה בעתיד.

רפואת עור​

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​